«Κρίση εξετάσεων – Διαχείριση άγχους»

Ολοκληρώθηκε σήμερα ο κύκλος των μαθημάτων στο πλαίσιο της Σχολής Γονέων με την τελευταία συνάντησή μας με θέμα: «Κρίση εξετάσεων – Διαχείριση άγχους».

        Επισημάνθηκε πως το άγχος είναι φυσιολογικό ως ένα σημείο καθώς ενισχύει τη δημιουργικότητα, συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων, ενεργοποιεί μικρούς και μεγάλους. Ωστόσο, υπάρχει και το … καταστροφικό άγχος, το οποίο χρήζει προσοχής καθώς επηρεάζει το παιδί τόσο άμεσα όσο και μακροπρόθεσμα.

        Ως προς τη θεωρία κρίνεται ουσιαστικό το παιδί να εκπαιδευτεί στην έννοια της «εξέτασης» από το Δημοτικό και πηγαίνοντας στο Γυμνάσιο  να ξέρει να προετοιμάζεται… να γράφει… να εκπαιδεύεται συνεχώς με ό,τι κι αν ασχοληθεί στο μέλλον.

        Φυσικά δεν ισχύουν τα ίδια για όλα τα παιδιά. Αυτό που διαβάζει περισσότερο αγχώνεται για να πάει καλά …. αυτό που διαβάζει λιγότερο βιώνει τον φόβο της πιθανής αποτυχίας στις εξετάσεις. Διαχειριζόμαστε, λοιπόν, το άγχος με διαφορετικό τρόπο για κάθε παιδί. Ωστόσο, ως γονείς οφείλουμε να είμαστε εκεί, να μιλήσουμε με το παιδί μας είτε μας ακούσει είτε όχι!

        Έτσι, σε πρακτικό επίπεδο, όσο αφορά τον ύπνο καλό είναι να κοιμάται 6.5 με 7.5 ώρες… όχι λιγότερο για να προλαβαίνει να  ξεκουράζεται και όχι περισσότερο γιατί αποχαυνώνεται. Αλλά και η χρήση του κινητού τηλεφώνου καλό θα ήταν να περιοριστεί ώστε η ενασχόληση του παιδιού με αυτό να μην μειώνει τις ώρες του ύπνου και να μην το αποσπά από τις ευθύνες του.

        Σχετικά με τη διατροφή αποφεύγουμε τα έτοιμα φαγητά, τα κοκκινιστά με τα μπαχαρικά και φροντίζουμε τα βραδινά γεύματα να καταναλώνονται νωρίς. Ενδείκνυται η στέρεα μορφή τροφής για το πρωινό και άφθονο νερό και χυμοί κατά τη διάρκεια της ημέρας.

        Εννοείται, πως την περίοδο των εξετάσεων δεν προβαίνουμε σε δραστικές αλλαγές ούτε ως προς τον ύπνο ούτε ως προς τη διατροφή. Δεν θα οριοθετήσουμε τη «σωστή» προσέγγιση των παραπάνω θεμάτων το χρονικό αυτό διάστημα. Το ίδιο ισχύει και για το τσιγάρο. Αν το παιδί μας καπνίζει – και ίσως το αυξήσει – ας φροντίσουμε να παίρνει το πρωινό του πρώτα και ταυτόχρονα ας σχολιάζουμε ήρεμα και καλοπροαίρετα τη στάση του.

        Ταυτόχρονα, ας δούμε το πρόγραμμά του, ας του εκφράσουμε την άποψή μας σχετικά με τη διαχείριση του χρόνου μελέτης. Και το πιο σημαντικό: να σταθούμε δίπλα του. Δεν είναι οι στιγμή για επιπλήξεις σχετικά με το τι έκανε κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Είναι βασικό να αισθανθεί τη σιγουριά ότι οι γονείς είναι δίπλα της/του σε θετικό κλίμα ώστε να αποδώσει η προσπάθειά της/του όσο είναι δυνατόν περισσότερο. Αν το δείτε να «μπλοκάρει» …. μιλήστε του ήρεμα, καθησυχάστε το, εμψυχώστε το, να πάρει βαθιές ανάσες… εισπνοή – εκπνοή.

        Ας κάνουμε ό,τι θεωρούμε ότι πρέπει να κάνουμε. Ας της/του αφήσουμε το χυμό του δίπλα της/του κι ας μη τον πιεί, ας της/του μιλήσουμε κι ας μην μας ακούσει… Και μετά ας δούμε τους βαθμούς του… ας μιλήσουμε για αυτούς: τι έκανε, τι δεν έκανε, τι θα μπορούσε να κάνει, τι πρέπει να προσέξει…. για την επόμενη χρονιά…. ώστε να μην είναι η φετινή μια χρονιά χαμένη αλλά να μάθουμε από αυτή… όλοι…. μικροί και μεγάλοι και ας επαναπροσδιορίσουμε τη στάση μας και την προσπάθειά μας.

        Και η συνάντηση έκλεισε με την επισήμανση πως η χαλαρότητα των παιδιών έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις: ως προς την εμφάνιση, τους στόχους, την αβεβαιότητά τους, η οποία εκφράζεται ποικιλοτρόπως. Τονίστηκε πως απαιτείται υπεύθυνη καθοδήγηση του παιδιού μας από εμάς τους γονείς.

        Ολοκληρώνοντας, σας ευχαριστούμε, γονείς, για την παρουσία σας στη Σχολή Γονέων και το ενδιαφέρον σας για τη διεξαγωγή της δράσης. Αναρωτιόμαστε: θα συνεχίζουμε τη Σχολή μας  και την επόμενη χρονιά;

        Τέλος, εκφράζουμε τις θερμές ευχαριστίες μας στον Κοινωνικό Λειτουργό, κ. Κολοκυθά, ο οποίος πάντοτε με θετική διάθεση και αφιλοκερδώς στήριξε τη δράση Εκπαιδευτικών και Γονέων. Ενημέρωσε, καθοδήγησε, προέτρεψε, προβλημάτισε, ενίσχυσε ψυχολογικά αλλά και πρακτικά όλους εμάς που ασχολούμαστε με τα παιδιά μας…. κάποιοι με τα λίγα αλλά κάποιοι και με τα πολλά!!!

Ευχόμαστε: καλό καλοκαίρι!!!

Ανάρτηση στην κατηγορία: Γονείς